Vi arbejder ud fra tre hovedtemaer:
For at gøre dagene meningsfulde for den enkelte elev og imødekomme deres ønsker i forhold til praktik, tager undervisningen i høj grad udgangspunkt i elevernes egne interesser og motivation. Som supplement til undervisningen vil der også blive arrangeret ture ud af huset, hvor eleverne blandt andet besøger virksomheder og erhvervsuddannelser.
Eleverne arbejder med opgaver fra den virkelige verden. Det kan for eksempel være at omdanne et grønt område ved skolen til et biodiversitets- og hyggeområde. Her indgår eleverne i hele processen, fra idé og design til opbygning og vedligehold, alt sammen som en del af værkstedsundervisningen. Undervisningen skal være konkret, overskuelig og meningsfuld og samtidig bygge bro til folkeskolens store fag (dansk og matematik) med henblik på at understøtte elevernes læring, færdigheder og kompetencer frem mod en erhvervsuddannelse.
Nedenfor ses den overordnede ramme for værkstedsundervisningen. Der tages altid udgangspunkt i elevernes individuelle rejsetider.
Målet er at eleverne:
Den praktiske undervisning skal bygge bro til en kommende praktik. Værkstedsforløbene bruges til at opbygge og styrke de kompetencer, der forventes på en praktikplads såsom at møde til tiden, tage ansvar og gennemføre arbejdsopgaver, osv. Elevernes interesser, f.eks. inden for dyr, natur, butik, mad, håndværk eller medier, inddrages aktivt i arbejdet med at finde praktikpladser, der passer godt til den enkelte elev.